SCANIA

Alustatyypit

Sisältö

 BR110

 BR111M

 BR112/N112

 N113CLB/N113CLL

 CN94UB

 L113/L94

 Lisää Scanioita (Mm. Scania BF111, K92/K93, K112 sekä K230/K270) Päivitetty!

 Bussit, etusivu

 KOTISIVULLE

BR110

Scania BR110 oli suosittu alustatyyppi Suomessa vuosina 1968-74. Merkittävimmät asiakkaat olivat Helsingin, Tampereen ja Turun liikennelaitokset sekä Jyväskylän Liikenne Oy. Vuosina 1969-73 HKL hankki kaikkiaan 62 BR110:tä sekä jo hieman aikaisemmin kaksi CR76:ta. HKL:n BR110:t koritettiin Wiimalla. Tampereen BR110:issä oli Ajokki-kori, Turun vastaavissa taas Autokori Oy:n tekemä kori.

Kuvia

Sivun alkuun

BR111M

BR111M oli BR110:n seuraaja. HKL, Jyväskylän Liikenne Oy, TKL ja TuKL hankkivat aikanaan Suomen kaikki BR111M:t. HKL hankki autoja eniten eli 65 kpl. HKL:n autot toimitettiin vuosina 1973-76, kuntaas TuKL sai viimeisen sarjan vasta keväällä 1980. BR111M:ää kutsuttiin hiljaiseksi bussiksi. Moottoritila oli äänieristetty. Korityyppejä olivat Ajokki 4330, Ajokki 5300, Autokori, Delta City, Wiima (mallit HKL ja K-100/200). Scania BR111M-linja-autot poistuivat suomalaisesta katukuvasta lopullisesti vuoden 1999 aikana.

Kuvia

Sivun alkuun

BR112/N112CL

Scania BR112 ei ollut kovin suosittu Suomessa. HKL hankki näitä autoja vain 6 kpl (Delta 100 City) ja TKL yhden (Ajokki 5300). Muut BR112:t menivät yksityisille pikkufirmoille. Syksyllä 1981 valmistui BR112A/Delta City -tyyppinen nivelauto esittelykäyttöön. Sittemmin se myytiin Westendin Linja Oy:lle Espooseen. Joihinkin BR112:iin tehtiin alustatyyppiin nähden harvinainen kori, esimerkiksi Koskilinjoille Ouluun meni yksi tällainen auto Lahti 21- ja yksi Taival GL -korilla. Vanhankylän Linjan hankkimassa BR112:ssa oli Kutter 9 -kori.

N112:ta myytiin myös vähän maassamme. Talvella 1983-84 valmistui esittelykäyttöön yksi N112AL/Ajokki 8000 -nivelauto. Koeajojen jälkeen auto myytiin espoolaiselle liikennöitsijälle. Suurin N112-hankinta tapahtui keväällä 1988, kun HKL sai 25 autoa tyyppiä N112CL/Wiima K202-221.

Oma, erikoinen lukunsa on eittämättä se, että eräät pienet liikennöitsijät lähinnä Hämeenlinnassa ja Vaasassa ovat hankkineet Ruotsista käytettyjä Scania CN112CL-autoja.

Kuvia

Sivun alkuun

N113CLB/N113CLL

N113 oli suosituin N-malli Suomessa. Tärkeimmät asiakkaat olivat HKL, TKL, Porin Linjat Oy, Metsälän Linja ja Lähilinjat. Jo kesällä 1990 TKL (Tampere) hankki ensimmäisen matalalattia-auton tyypiltään N113CLB. Siinä oli Neoplanin erillisjousitettu etuakseli ja Wiima K202 -kori. Pian toimitettiin vastaavia uutuuksia Metsälän Linjalle ja HKL:lle. TKL hankki kaikkiaan kahdeksan vastaavaa autoa. Vuoden 1992 lopulla Ruotsin Linjebussille valmistuneista 13 autosta (LB 2701 - 2713) jokunen on päätynyt takaisin Suomeen saaden uuden kodin lähinnä Hyvinkäältä, Hämeenlinnasta ja Tampereelta. 1992-93 esiteltiin N113CLL uudella etuakselilla.

N113CLB sai korikseen usein Ajokki Cityn tai Wiima K202:n. Yksittäisiä Scanian korittamia CN113CLB:itä on liikkunut paitsi pääkaupunkiseudun ulkomaalaisilla yhtiöillä myös Vaasassa, Hämeenlinnassa ja Valkeakoskella. Matalalattia-autot N113CLL saivat usein korikseen Lahti 402:n, mutta osaan koriksi tuli Carrus K204 City L. Joitakin Scanian kokonaan valmistamia CN113CLL:iä on Suomessa myös. Niitä HKL hankki 21 kpl vuonna 1995. CN113CLL:iä on ollut myös pääkaupunkiseudun ulkomaalaisilla yhtiöillä sekä lisäksi kaksi kappaletta Hämeenlinnassa ja muutama Turussa.

Kuvia

Sivun alkuun

CN94UB

HKL hankki Suomen ensimmäiset OmniCity-autot. Ne toimitettiin joulukuussa 1998. Vuonna 1999 tuli Suomeen samanlaisia autoja lisää. Kesällä 1999 Tampereen liikennelaitos sai maamme ensimmäisen OmniCity-nivelbussin. Se tehtiin Angersissa, Ranskassa. Vuonna 2000 TKL hankki viisi samanlaista autoa, jotka kuitenkin tehtiin Ruotsin Katrineholmin tuotantolaitoksilla. Vuonna 2001 TKL:n nivel-OmniCity-kanta vahvistui peräti kymmenellä uudella kaunottarella, joista viisi koottiin Puolassa. Pohjolan Liikenne Oy ja J. Salonen hankkivat muutaman kaksiakselisen OmniCity-auton Turun kaupunkilinjoille vuonna 1999. Maarianhaminaan Röde Ormille syksyllä 1999 toimitettu OmniCity on maamme ensimmäinen Euro 3 -moottorilla varustettu diesellinja-auto. Keväällä 2003 Hämeenlinnan katukuvaan saatiin yksi vähän käytetty OmniCity.

Yksi N94UB/Lahti 402 (kokonaispituus 13,3 m) toimitettiin Pohjolan Liikenne Oy:lle elokuussa 1999. HKL-Bussiliikenne vastaanotti samanlaisia viisi toukokuussa 2000. Samaa autotyyppiä valmistettiin myös midikokoisena (pituus noin 10,5 m). Vuonna 2001 Lahden Autokori Oy valmisti ensimmäisen 602 Scala -korin juuri Scania N94 -komponenteille. Auto toimitettiin HKL-Bussiliikenteelle.

Kuvia

Sivun alkuun

L113/L94

Kesällä 1990 Suomeen toimitettiin ensimmäiset L113CLB-autot. Bussit eivät olleet kaupunkibusseja vaan lähiliikenneautoja. Muutamaa vuotta myöhemmin Scania esitteli kaupunkiautot L113CLL ja L113TLL (teli). Muun muassa Tampereen liikennelaitos hankki kumpaakin autotyyppiä useita kappaleita.

Vuoden 1997 jälkeen L113 korvattiin L94:llä. L94UB4x2 oli L113CLL:n seuraaja. Kolmiakselisen teliauton mallimerkintä on nyt L94UB6x2. Molemmat uutuudet ovat saavuttaneet suuren suosion esim. edullisen polttoainetaloutensa ansiosta. L94UB-autoja koritettiin aluksi sekä Carruksella että Lahden Autokori Oy:llä, mutta vuodesta 1999 alkaen myös Ikaruksella. L94:n suurta suosiota kuvannee se, että lukuisat aikaisemmin kilpailevia merkkejä käyttäneet liikennöitsijät, kuten HKL-Bussiliikenne, Suomen Turistiauto Oy, Turun liikennelaitos, Väinö Paunu sekä 2000-luvulla myös pääkaupunkiseudun ulkomaalaiset yhtiöt ja oululainen Koskilinjat Oy ovat ryhtyneet hankkimaan juuri Scania L94:ää. HKL:n L94UB:iden luovutukset alkoivat toukokuussa 2000. STA:lle tuli vastaavia autoja samana vuonna huomattava määrä lisää. Autotyypin rekisteröinti Connex Finland Oy:lle alkoi puolestaan vuonna 2001 ja samana vuonna Concordia Bus Finland päätti ryhtyä hankkimaan niin ikään L94UB:ita. Talvella 2001-02 Lahti Scala -korin tultua sarjavalmistukseen Scania L94 -alustojen myynti kasvoi voimakkaasti verrattuna samalla sektorilla toimiviin kilpaileviin merkkeihin. Jo vuoden 2001 puolella L94 oli saavuttanut maamme myydyimmän linja-autonalustan paikan vuositasolla. Pitkälti tämän ansiosta Scania piti kärkipaikan maamme linja-autojen rekisteröintitilastoissa vuosina 2001 - 2005.

Kuvia

Sivun alkuun

 

Lisää Scanioita

Kotisivulle

Sisu

Volvo