Scania (2)

Alustatyypit

Sisältö

 BF111

 K112

 K92/K93

 K230/K270 Uusi!

 muut (työn alla)

 muut (työn alla)

 Scania, aloitussivu

 Bussit, etusivu

 KOTISIVULLE

BF111

1970-luvulla ja 1980-luvun alussa Suomessa hankittiin jonkun verran etumoottoriautojakin kaupunkiliikenteeseen. Etenkin pienet liikennöitsijät hankkivat mieluummin sekä hankinta- että käyttökustannuksiltaan edullisia työkaluja. Scania BF111:n katsottiin täyttävän nämä vaatimukset. Myöhemmin etumoottoriratkaisu osoittautui kuitenkin auttamattoman vanhanaikaiseksi konstruktioksi ja tilalle alettiin hankkia keski- ja takamoottoriautoja.

Kuvia

Sivun alkuun

K112

Vuosina 1982-86 Suomeen toimitettiin myös kaupunkiliikenteeseen Scania K112 -linja-autoja. Alustatyyppi K112 oli ensisijaisesti tarkoitettu linja- ja turistiliikenteeseen. K-tyyppinen alusta oli kuitenkin halvempi ja rakenteeltaan selkeämpi kuin varsinainen kaupunkialusta BR/N112. Myöhemmin, kun takaovi alkoi yleistyä, K-alustat väistyivät kaupunkiautomarkkinoilta, olihan K-malliin sangen hankalaa sijoittaa ovi taka-akselin takapuolelle. Varsinainen ongelma oli tietenkin jyrkkä portaikko oven luona.

Kuvia

Sivun alkuun

K92CL/K93CLB

Vuosina 1985-90 Scania markkinoi K92- ja K93-alustoja lähi- ja vakiovuoroliikenteeseen ennen L113-tyypin tuloa. Pienemmällä moottorilla varustetun alustan oli tarkoitus olla sekä käyttö- että hankintakustannuksiltaan K112/K113-malleja halvempi. 9-litraiset moottorit eivät tuossa vaiheessa kuitenkaan herättäneet kovin suurta kiinnostusta suomalaisilla bussimarkkinoilla ja K92-93-alustojen kokonaismäärä jäi kohtalaisen pieneksi.

Kuvia

Sivun alkuun

K230/K270

Vuonna 2005 Scania esitteli seuraajan korkean suosion saavuttaneelle L94UB-alustasarjalle. Korvaaja löytyikin yllättäen K-alustaryhmän puolelta. K-perheessähän moottori on sijoitettu pystyssä seisovaan asentoon. Ensimmäisessä vaiheessa K230/K270-alustoja sai Euro4-päästövaatimukset saavuttavilla moottoreilla. Aivan ensimmäiset koekappaleet uudesta K-mallista nähtiin Tampereella jo keväällä 2005, mutta sarjatuotantoautoja saatiin liikenteeseen vuodenvaihteessa 2005 / 2006, jolloin Lahti Scala -korisia K230:iä tuli mm. Helsingin Bussiliikenne Oy:n ja Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab:n käyttöön.

Kuvia

Sivun alkuun

Muut (työn alla)

Kuvia (mahdollisesti päivitetään myöhemmin)

Sivun alkuun

Muut (työn alla)

Kuvia (mahdollisesti päivitetään myöhemmin)

Sivun alkuun

Kotisivulle

Sisu

Volvo