SISU

Alustatyypit

Sisällys

 B-53SP/BT-53SP

 BT-53CR/BT-69CR

 BT-69BVT

 BT-71BVT

 BK-160D - BK-200D

 Muut (Mm. BT-58 ja BK-87)

 Bussit, etusivu

 KOTISIVULLE

B-53SP/BT-53SP

Vuoden 1967 lopulla Oy Suomen Autoteollisuus Ab esitteli uuden Sisu B-53SP-mallin. Siinä oli Leyland O.680 -moottori ja Voith 501SR -automaattivaihteisto. Valinnaisena vaihteistona oli Wilson-puoliautomaatti. 1972 tyyppimerkintä muuttui BT-53SP:ksi. 1967-70 HKL hankki kyseisiä autoja 91 kpl Wiima- ja Autokori-korilla sekä talvella 1971-72 19 kpl tyyppiä BT-53SP/Wiima. 1967-68 TKL hankki koko joukon B-53SP-busseja Ajokki 4330 -korilla ja Wilson-vaihteistolla. Yksi TKL:n Sisu oli Autokori-korilla.

Kuvia

Sivun alkuun

BT-53CR/BT-69CR

Sisu BT-69CR oli suosituimpia kaupunkibusseja Suomessa 1970-luvulla. Niitä hankittiin suuret määrät Helsinkiin, Tampereelle ja Turkuun. Moottori oli tyyppiä AEC AH 760 12, 47 litran iskutilavuudella. Vaihteistovaihtoehdot olivat Voith 506U+S ja Wilson. Toimitukset ajoittuivat pääasiassa vuosiin 1972-78. Sisu BT-69CR:t koritettiin Ajokilla, Autokorilla, Delta Planilla ja Wiimalla.

Kuvia

Sivun alkuun

BT-69BVT

BT-69CR ja BT-69BVT olivat melkein identtisiä. BT-69BVT oli varustettu Leyland O.510 -moottorilla ja Voith D.851 -vaihteistolla. HKL hankki kaikki BT-69BVT:t. Hankinnat tehtiin 1976-80. Viimeisen sarjan koritti Delta Plan, muut Wiima.

Tampereen liikennelaitos hankki yhden auton Valmet-moottorilla. Alustan tyyppimerkintä oli BT-69EIT. Sittemmin auto myytiin Tammelundin Liikenne Oy:lle Helsinkiin ja autoon oli sijoitettu DAF-moottori. Tämä auto oli Ajokki 5300 -korinen.

Kuvia

Sivun alkuun

BT-71BVT

Sisu BT-71BVT oli modifioitu malli BT-69BVT:stä. Sisu BT-71BVT:ssä oli äänieristetty moottoritila samalla tavoin kuin Scanian kaupunkiautoissa . Ainoa BT-71-bussi toimitettiin Helsingin liikennelaitokselle keväällä 1980. Siinä oli Delta City -kori. Se oli samalla HKL:n uusin Sisu-linja-auto.

Kuva

Sivun alkuun

BK-160D/BK-190D/BK-200D

1980-luvulla Sisu esitteli keskimoottorisarjan DAF-dieselillä. Autotyyppi ei milloinkaan saavuttanut suurta suosiota, muutamia autoja myytiin Tampereelle, Turkuun ja muun muassa Postilaitokselle. HKL ei hankkinut ainoatakaan BK-160D - BK-200D:tä. Yksi BK-200D -nivelbussi oli koekäytössä vuoden 1984 kevättalvella. Liikennelaitos päätti hankkia Volvo-alustoja koeajon jälkeen.

Kuvia

Sivun alkuun

Muut

Eri aikoina on otettu käyttöön kaupunki- ja lähiliikenteeseen myös muita kuin edellä selostettuja alustatyyppejä. 1970-luvulla lähinnä yksityiset liikennöitsijät hankkivat joitakin Sisu BT-58SP- ja BT58CR -linja-autoja. Kirjainyhdistelmä SP kertoo, että alustassa on ainakin alun perin ollut moottorina Leyland O.680, vastaavasti BT-58CR:n alkuperäinen moottori on ollut AEC AH 760.

1970- ja 1980-lukujen vaihteen ympärillä jotkut liikennöitsijät hankkivat kaupunki- ja lähiliikenteeseen Sisu BK-87EIT -keskimoottorilinja-autoja, joiden kotimaisuusastetta nosti Valmet-moottori. Valmetin koko ja suorituskyky olivat kuitenkin pieniä eikä autotyyppi saavuttanut erityisen suurta suosiota.

Kuvia

Sivun alkuun

Kotisivulle

Scania

Volvo