VOLVO

Alustatyypit

Sisältö

 B59-59

 B10R-59/B10R-67

 B10B/B10BLMF/B10BLE, B12BLE

 B10M/B10MA

 B10L/B10LA

 B7L/B7LA/B7R LR Päivitetty!

 Bussit, etusivu

 KOTISIVULLE

B59-59

Ensimmäinen B59 saapui Suomeen keväällä 1972. Auton hankki Helsingin kaupungin liikennelaitos. Bussin moottori oli tyyppiä Volvo THD100A ja vaihdelaatikko Voith 501SR. 1974-76 HKL hankki 30 samanlaista autoa sekä 11 kpl uudemmalla Wiima K-100 -korilla. Suomen Turistiauto Oy sai 40 Volvo B59:ää vuosina 1974-76. 15 autoa Ajokki 4330 -korilla ja Wilson-vaihteistolla toimitettiin Tampereen liikennelaitokselle 1975.

Kuvia

Sivun alkuun

B10R-59/B10R-67

Valtaosa maamme B10R:istä oli linjaliikenneautoja. Vuonna 1987 toimitettiin yksi Volvo B10R-59/Ajokki City Tampereen liikennelaitokselle sekä 9 samanlaista kaupunkiautoa Turun liikennelaitokselle. 1990-luvun alussa eräät turkulaiset pikkuyhtiöt hankkivat niin ikään Volvo B10R -kaupunkiautoja, ensisijaisesti Wiima K202 -korilla, mutta joukkoon mahtui jokunen Ajokki City ja Aabenraa. Vuonna 1991 liikenneneuvos Paavo Koskinen (Oy Liikenne Ab -yhtiöt) ehti tilata 10 Volvo B10R-59/Lahti 400 -autoa, jotka luovutettiin ja saatiin liikenteeseen kuitenkin konsernin myynnin jälkeen.

Kuvia

Sivun alkuun

B10B/B10BLMF/B10BLE (CNG), B12BLE

Vuodesta 1992 alkaen maamme kaupunkeihin on toimitettu ennennäkemättömän suuri määrä Volvo B10B -linja-autoja. Lähes kaikissa kaupungeissa kulkee Volvo B10BLE/Carrus tai -/Lahti matalalattia-autoja. Tärkeimmät yhtiöt ovat Connex Finland Oy, Concordia Bus Finland Oy Ab ja Suomen Turistiauto Oy. Ensimmäisiin autoihin korin teki Carrus ja Lahti, mutta sittemmin on tullut B10BLE:tä Ikarus- ja Säffle 2000 -koreilla myös. Volvo B10BLE:tä tehdään myös teliautona. Teliauton suosio kasvoi etenkin 1990-luvun lopulla, jolloin alustaan alettiin toimittaa kääntyvää teliakselia. Etenkin pääkaupunkiseudulla B10BLE-teliautoilla on alettu korvata 1980-luvun nivelbusseja.

Vuonna 2001 Volvo uudisti alustamallinsa euro 3 -aikaan. Tämä merkitsi dieselpuolella B10B-malliston korvaamista B12B-alustoilla. Maakaasualustojen markkinoille jäi B10B, joskin uudistuksiakin tapahtui sylinteritilavuuden kuitenkin pysyessä entisellään. Uusia B12BLE-autoja saatiin maassamme ajoon vuoden 2002 ensimmäisellä puoliskolla. Linja-autoalan taistellessa talousahdingossa uutuuksia on saatu käyttöön huomattavasti rauhallisemmassa tahdissa verrattuna merkin aiempiin malleihin. Uudistetulla maakaasumoottorilla varustettuja B10BLE CNG -autoja toimitettiin HKL-Bussiliikenteelle huhtikuussa 2002 peräti 32 kpl, joista suurin osa on 3-akselisia teliautoja. Korityön näihin erittäin ympäristöystävällisiin autoihin teki Volvo-konserniin kuuluva Säffle Ruotsissa.

Kuvia

Sivun alkuun

B10M/B10MA

Volvo B10M oli suosituin kaupunkibussi maassamme vuosina 1980-90. Sekä kaksiakselisina normaalibusseina että kolmiakselisina teli- ja nivelbusseina autoja toimitettiin suuret määrät eri kaupunkeihin. Keskeisimmät nivelbussiasiakkaat olivat Helsingin ja Tampereen liikennelaitokset sekä Suomen Turistiauto Oy. Korimalleina esiintyivät lähes kaikki maamme silloisilla markkinoilla olleet kaupunkikorit, yleisimmin kuitenkin Wiima K/N202.

Kuvia

Sivun alkuun

B10L/B10LA (CNG)

Ensimmäiset B10L:t toimitettiin suomalaisille asiakkaille vuoden 1995 ensimmäisellä puoliskolla. Miltei kaikki autot saivat Carrus K204 City U -korin. HKL ja TKL hankkivat muutaman B10LA-nivelauton myös. Talvella 1998-99 toimitettiin neljä autoa Lahti 402 -korilla Pohjolan Liikenne Oy:lle.

Vuodesta 1998 alkaen HKL-Bussiliikenne on panostanut maakaasulinja-autoihin. Aluksi ainoa käytössä oleva autotyyppi oli Volvo B10L CNG, jonka rinnalle hankittiin sittemmin B10BLE CNG:tä. B10L:n dieselversiot korvattiin myöhemmin B7L:llä. Maakaasusektorille jäi edelleenkin B10L CNG, jonka suosio Ruotsissa on edelleenkin korkea.

Kuvia

Sivun alkuun

  ..

B7L/B7LA/B7R LE

HKL hankki Suomen ensimmäiset Volvo B7L:t. Bussit tilattiin vuoden 1998 lopulla ja ensimmäiset autot saatiin käyttöön lokakuun 15. päivänä 1999. HKL-Bussiliikenne vastaanotti samanlaisia myös toukokuussa 2000. Volvo B7L:iä meni myös Turun kaupunkiliikenteeseen TLO-yhtiöille syksyllä 2000 (7 kpl) sekä 6 kpl liikennelaitokselle tammikuussa 2001. Viimeksi mainitut ovat palvelubusseja. Maamme ensimmäinen Volvo B7LA -nivelauto hankittiin Tampereelle vuonna 2001. Liikennöitsijä on luonnollisesti paikallinen liikennelaitos.

Pakokaasupäästövaatimusten siirryttyä Euro3:een Volvon oli tuotava markkinoille jokin monikäyttöinen dieselvaihtoehto pois jääneen B10B:n tilalle. Ensi alkuun näytti siltä, että luonteva seuraaja olisi ollut B12B. B12B sai asiakaskunnassa kuitenkin liian järeän auton maineen ja tilalle etenkin kevyempään käyttöön Volvo toi mallin B7R, jonka matala versio B7R LE näki päivänvalon pian Suomessa. B7R LE:itä hankittiin aluksi Espooseen, Vantaalle ja Ouluun, mutta vuonna 2004 myös Turkuun ja aivan loppuvuonna myös Pohjolan Liikenteelle Helsingin sisäiseen liikenteeseen.

Kuvia

Sivun alkuun

Kotisivulle

Scania

Sisu