Sisu

Chassityper

Innehåll

 B-53SP/BT-53SP

 BT-53CR/BT-69CR

 BT-69BVT

 BT-71BVT

 BK-160D - BK-200D

 Övriga

 HEM

B-53SP/BT-53SP

Vid slutet av 1967 tog finska Sisu fram nya bakmotorchassit B-53SP. Det var försett med Leyland O.680 -motor och Voith 501SR -växellåda. Man kunde köpa det med Wilson-halvautomat också. 1972 blev typbeteckningen BT-53SP. 1967-70 köpte HST sådana bussar med Autokori- och Wiima -kaross 91 st. och på vintern 1971-72 19 st. av typ BT-53SP/Wiima. 1967-68 köpte TST i Tammerfors ett antal B-53SP-bussar med Ajokki 4330 -kaross och Wilson-växellåda. En TST-Sisu var med Autokori-kaross.

Bilder

Tillbaka

BT-53CR/BT-69CR

Sisu BT-69CR var en av de mest omtyckta stadsbussar i Finland på 1970-talet. Sådana köptes i stora siffror i Helsingfors, Tammerfors och Åbo. Motorn var av typ AEC AH 760 med 12, 47 liters slagsvolym. Två olika växellådaalternativ fanns, Voith 506U+S och Wilson. De största leveranserna ägde rum 1972-78. Sisu BT-69CR var karosserad av, Ajokki, Autokori, Delta Plan och Wiima.

Bilder

Tillbaka

BT-69BVT

BT-69CR och BT-69BVT var nästan identiska. BT-69BVT var försedd med motor av typ Leyland O.510 och Voith D.851 -växellåda. Det var HST i Helsingfors som köpte alla bussar av typ BT-69BVT. Leveranserna skedde 1976-80. Den sista serien karosserades av Delta Plan, de övriga av Wiima.

TST i Tammerfors köpte en provbuss med Valmet-motor. Chassitypen hette BT-69EIT. Senare såldes bussen till Tammelundin Liikenne Oy i Helsingfors och bussen hade erhållit DAF-motor i stället. Tammerforsbussen var med Ajokki 5300 -karosseri.

Bilder

Tillbaka

BT-71BVT

Sisu BT-71BVT var en modifierad modell av BT-69BVT. Sisu BT-71BVT hade ljudisolerat motorrum liksom Scania-stadsbussar. Den enda BT-71-bussen levererades till Helsingfors Trafikverk på våren 1980. Den hade Delta City -kaross. Den var den nyaste Sisu-bussen hos HST.

Bild

Tillbaka

BK-160D/BK-190D/BK-200D

På 1980-talet tog Sisu fram en mittmotorschassiserie med DAF-diesel. Busstypen blev aldrig omtyckt, TST och ÅST köpte några, samma gällde med Postverket. HST köpte ingen buss av typ BK-160D - BK-200D. En ledbuss BK-200D var på prov i början av 1984. HST beslöt att köpa Volvo-chassier efter provkörningarna.

Bilder

Tillbaka

Övriga

På 1970-talet såldes ett antal Sisu BT-58SP- och BT-58CR -bussar till några mindre bussbolag. BT-58SP var försedd med Leyland O.680 och BT-58CR med AEC AH 760.

Under perioden 1978-81 köpte några bussbolag Sisu BK-87EIT -mittmotorsbussar med Valmet-motor. BK-87 blev aldrig så omtyckt busstyp.

Bilder

Tillbaka

Åter till hemsidan

Scania

Volvo