Scania

Chassityper

Innehåll

 BR110

 BR111M

 BR112/N112

 N113CLB/N113CLL

 CN94UB

 L113/L94

 Övriga chassietyper

 HEM

BR110

Scania BR110 var en mycket populär busstyp i Finland 1968-74. Största och betydligaste kunderna var Helsingfors Stads Trafikverk, Jyväskylän Liikenne Oy, Tammerfors Stads Trafikverk och Åbo Stads Trafikverk. Under 1969-73 köpte HST totalt 62 chassier av typ BR110 och redan tidigare två bussar av typ CR76. Alla HST-BR110:or karosserades av Wiima. Tammerfors BR110:or hade Ajokki-kaross och ÅST-vagnar Autokori-kaross.

Bilder

Tillbaka

BR111M

BR111M var efterföljaren till BR110. HST, Jyväskylän Liikenne Oy, TST och ÅST köpte alla finska BR111M-bussar. HST var den största BR111M-kunden med sina 65 exemplar. Bussarna levererades 1973-76, medan ÅST erhöll den sista serien på våren 1980. BR111M kallades "tysta bussen". Hela motorrummet var ljudisolerat. Karosstyperna på BR111M var Ajokki 4330, Ajokki 5300, Autokori, Delta City, Wiima (typ HST) och Wiima K-100/200.

Bilder

Tillbaka

BR112/N112CL

Scania BR112 var inte så populär i Finland. HST köpte endast 6 st. och TST en buss. De övriga BR112:orna köptes av mindre bussbolag. På hösten 1981 levererades en ledbuss av typ BR112A/Delta City och den var en demobuss. Senare var den såld till Westendin Linja Oy i Esbo.

N112 levererades till Finland i små siffror också. Den största leveransen ägde rum på våren 1988 då HST köpte totalt 25 vagnar av typ N112CL/Wiima K202-221.

I slutet av 1990-talet köpte några bussbolag begagnade helbyggda CN112CL -bussar i Tavastehus och Vasa.

Bilder

Tillbaka

N113CLB/N113CLL

N113 var den mest omtyckta N-modellen i Finland. De viktigaste kunderna var HST, TST, Porin Linjat Oy i Björneborg, Metsälän Linja Oy i Helsingors och Lähilinjat Oy i Kerava/Kervo. Redan på sommaren 1990 erhöll TST i Tammerfors den första lågentrébussen av typ N113CLB. Den hade individuell framaxel av Neoplan och Wiima K202 -kaross. Snart levererades likadana nyheter till HST och Metsälän Linja Oy. TST köpte totalt 8 st. av denna typ. 1992-93 kom N113CLL med ny framaxel.

N113CLB var mycket ofta med Ajokki City eller Wiima K202 -kaross. Lågentrébussen N113CLL var huvudsakligen karosserad av Lahden Autokori Oy (typ Lahti 402L). Några helbyggda CN113CLL finns i Finland också. Sådana köpte HST 21 st. i 1995.

Bilder

Tillbaka

CN94UB

De första OmniCity-bussarna av typ CN94UB4x2 köptes av HST i Helsingfors. De levererades i december 1998. Under 1999 kom mer likadana bussar till Finland. På sommaren 1999 erhöll TST i Tammerfors den första låggolvsledbussen av typ OmniCity i Finland. Den var byggd i Angers, i Frankrike. Pohjolan Liikenne Oy och J. Salonen köpte tvåaxliga OmniCity vagnar i mindre siffror. En N94UB/Lahti 402L (totallängd 13, 40m) var levererad till Pohjolan Liikenne också. HST köpte likadana bussar på sommaren 2000. På sommaren 2000 erhöll Tammerfors trafikverk fem OmniCity-ledbussar av typ CN94UA6x2 och ytterligare 10 ledbussar köptes på hösten 2001.

Bilder

Tillbaka

L113/L94

På sommaren 1990 levererades de första L113CLB-bussarna till finska företag. Bussarna var inte stadsbussar utan linjebussar/förortsbussar. Några år senare tog Scania fram chassityperna i låggolvsutförande med beteckningar L113CLL och L113TLL (boggie). Tammerfors Trafikverk köpte de båda typerna i flera exemplar.

Efter 1997 var L113 ersatt av L94. L94UB4x2 var efterföljaren till L113CLL. Treaxliga boggiebussen heter nu L94UB6x2. De båda nyheterna har blivit mycket omtyckta tex pga låg bränslekonsumtion. Det finns L94UB-bussar med Carrus-, Lahti- och Ikarus -karosser.

Bilder

Tillbaka

Åter till hemsidan

Sisu

Volvo