Volvo

Chassityper

Innehåll

 B59-59

 B10R-59/B10R-67

 B10B/B10BLMF/B10BLE/B12BLE

 B10M/B10MA

 B10L/B10LA

 B7L/B7LA/B7R LE

 HEM

B59-59

Den första B59:an kom till Finland på våren 1972. Det var Helsingfors stads trafikverk, som köpte den. Bussen var försedd med motor Volvo THD100A och växellåda Voith 501SR. 1974-76 köpte HST 30 likadana bussar och 11 st. med nyare Wiima K-100 -kaross. Suomen Turistiauto Oy erhöll 40 Volvo B59:or åren 1974-76. 15 exemplar med Ajokki 4330 -kaross och Wilson-växellåda levererades till Tammerfors trafikverk 1975.

Volvo B59 var inte den mest omtyckta stadsbussen i Finland. Trafikverken i H-fors, T-fors och Åbo köpte hellre Sisu- och Scania -chassier.

Bilder

Tillbaka

B10R-59/B10R-67

De flesta finska B10R-bussarna var ej stadsbussar utan linjebussar. År 1987 levererades en Volvo B10R-59/Ajokki City till Tammerfors trafikverk och 9 likadana citybussar till trafikverket i Åbo. I början av 1990-talet har några privata bolag köpt B10R-59:or i Åbo också.

Bilder

Tillbaka

B10B/B10BLMF/B10BLE/B12BLE

Efter 1992 har det levererats ett jättestort antal olika Volvo B10B-bussar till finska bussbolag. I nästan alla städer går Volvo B10BLE/Carrus eller -/Lahti lågentrébussar. De viktigaste kunderna heter Linjebuss, Concordia Buss och Suomen Turistiauto Oy. Första bussarna var karosserade av Carrus och Lahti, men senare har det kommit B10BLE med Ikarus och Säffle 2000 också.

Bilder

Tillbaka

B10M/B10MA

Volvo B10M var den mest omtyckta stadsbusstypen i Finland 1980-90. Både tvåaxliga normalbussar och treaxliga ledbussar levererades till flera företag i stora siffror. De viktigaste ledbussköparna var Helsingfors stads trafikverk, Suomen Turistiauto Oy och Tammerfors stads trafikverk.

Bilder

Tillbaka

B10L/B10LA

De första låggolvsbussarna av typ Volvo B10L var levererade till finska bussbolag på våren 1995. Nästan alla bussar fick Carrus K204 City U -kaross. HST och TST har köpt några ledbussar (B10LA) också. På vintern 1998-99 levererades fyra bussar med Lahti 402 -kaross till Pohjolan Liikenne Oy i Helsingfors.

Efter våren 1998 har HST satsat på naturgasbussar. Busstyperna är Volvo B10L och B10BLE.

Bilder

Tillbaka

B7L/B7LA/B7RLE

Den första Volvo 7000 -kunden i Finland är Helsingfors stads trafikverk. Vid slutet av 1998 beställde trafikverket totalt 21 låggolvsbussar och sådana levererades fr.o.m. 1999-10-15. I maj 2000 erhöll trafikverket nio likadana bussar. I september 2000 levererades sju exemplar till TLO-företag som är medlemmar i Sopimus Seitsikko i Åbo. I januari 2001 levererades sex servicebussar till Åbo stads trafikverk. Som första i Finland köpte Tammerfors stads trafikverk en B7LA -ledbuss på hösten 2001.

År 2003 köpte både Concordia Bus och Connex sina första bussar av typ Volvo B7R LE. Senare levererades likadana chassier till Koskilinjat, TLO, Savonlinja och Pohjolan Liikenne.

Bilder

Tillbaka

Åter till hemsidan

Scania

Sisu