RAITIOVAUNU-UUTISIA
Liikennesivujen uutiset perustuvat kalustohavaintojen osalta päivittäjän kenttähavaintoihin eli "bongauksiin". Uutisiin ei oteta tietoja suoraan esimerkiksi jonkin liikennöitsijän tietokannasta. Liikenneuutisissa kerrottuja kalustohavaintoja voi tehdä periaatteessa kuka tahansa ulkona liikkuessaan.
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen ensimmäinen matalalla väliosalla varustettu Valmet-nivelraitiovaunu nro 80 on edennyt koeajovaiheeseen. Vaunu saataneen linjaliikenteeseen vuoden 2007 alkupuolella. Kuvat J. Nordlund 9.12.2006. (9.12.2006)
Göteborgin raitioteillä on otettu linjaliikenteeseen uusia M32-sarjan Sirio-tyyppisiä täysmatalalattiavaunuja. Talviliikenteen alkaessa elokuun lopulla uusia vaunuja oli liikenteessä vain muutama. Liikenteen lisääntymisen johdosta vanhaa kalustoa (sarjat M28 ja M29) oli liikenteessä selvästi yli sadan yksikön verran. Vanhat vaunut liikkuvat pääasiassa kaksinajossa etenkin linjoilla 1, 2, 5, 7 ja 11, mutta jossain määrin edellisten lisäksi linjoilla 3 ja 9. Linjan 10 liikenne hoidetaan suureksi osaksi M28/M29 -kalustolla siten, että iltaliikenne ajetaan yksittäisillä vaunuilla, sitä edeltävä liikenne kaksinajossa. Liikenne lisääntyi sen myötä, että lyhyt linja 14 korvattiin pidemmällä linjalla 2. Linjaa 14 oli ajettu ennen muutosta vanhoilla vaunuilla lyhyillä yhden vaunun junilla. Kuvat J. Nordlund 29.8 ja 30.8.2006. (2.9.2006).
Sunnuntaina 11.6.2006 raitiolinja 3B jouduttiin ajamaan Eiran lenkin 3T:n reitin mukaisesti eli vastakarvaan normaaliin nähden. Samalle päivälle osui vielä Kaivopuistossa järjestetty suuri yleisötapahtuma, joten kolmosten liikenne kärsi aika lailla. Kaivopuiston yleisötapahtuman aiheuttamaa voimakasta kysyntää pyrittiin tyydyttämään ylimääräisen linjan 10X (Kirurgi – Töölön halli) avulla, mutta iso osa yleisöstä ei näyttänyt olevan kiinnostunut kympin tarjoamasta palvelusta. Mieluummin jonotettiin täpötäysiin kolmosiin, jotka kaiken lisäksi kulkivat osaksi epäsäännöllisesti. Aktiivisesta tiedottamisesta huolimatta väkeä odotti myös linjan 3B ajamatta jääneen osuuden (="väärän suunnan") pysäkeillä. (11.6.2006)
Raitiolinjat 3B, 3T ja 6 johdettiin poikkeusreitille sunnuntaina 7.5.2006. Linjat eivät voineet ajaa Kaisaniemen kautta, vaan ajoreitti meni Kruununhaan kautta Kolmelle Sepälle, josta käännyttiin Mannerheimintielle etelään. Poikkeusreitti koski molempia ajosuuntia. Lisää kuvia myös
TÄÄLLÄ .Kuvat J. Nordlund 7.5.2006 (7.5.2006)
Huhtikuun viimeisellä viikolla raitiolinjalla 1(A) on ruuhkavuoroissa näkynyt matalalattiavaunuja useaan otteeseen. Muun muassa perjantaina 28.4.2006 iltapäivällä liikenteessä nähtiin vaunut 214 ja 236. Kuvat J. Nordlund 28.4.2006. (30.4.2006)
Linjalla 6 liikkui Mannheim-vaunu HKL 152 sunnuntaina 2.4.2006. Mannheim-vaunuista on kirjoitettu mm. liikennelaitoksen tiedotuspalstalla "HKL Linjalla". Mannheim-vaunut vaikuttavat olevan erityisen suosittuja matkustajien keskuudessa. Kuvat JNo-foto 2.4.2006. (2.4.2006)
Raitiolinjat 3B ja 3T ajoivat Hämeentien ja Helsinginkadun kautta Läntiselle Brahenkadulle 11.–12.3.2006, koska normaali ajoreitti oli Hakaniemessä poikki kaukojäähdytystyömaan takia. . Kuvat J. Nordlund. (11.3.2006)
Raitiolinjat 6, 7A ja 7B johdettiin kulkemaan Porthaninkadun ja Kaarlenkadun kautta Helsinginkadulle ja edelleen Sörnäisiin 4.–5.3.2006, koska normaali suora raideyhteys Siltasaarenkadulta Hämeentielle oli poikki kaukojäähdytystyömaan takia. Poikkeusreitti koski kumpaakin suuntaa. Kuvat J. Nordlund. (4.3.2006)
1970- ja 1980-lukujen Valmet-niveliä täyskorjataan johdonmukaisesti. Vastikään on saatu liikenteeseen muun muassa vaunut 46 ja 86. Kuvat J. Nordlund 17.2.2006. (17.2.2006).
Mannheim-vaunuja on Helsingissä todellisuudessa viisi. Viidentenä tänne tullut MVV 451 on Vallilan hallissa ja vaunua käytetään varaosalähteenä. 451 tuli Helsinkiin "kaupanpäällisenä". Kuva J. Nordlund 17.2.2006. (17.2.2006).
HKL-Raitioliikenne on aikeissa varustaa toisen sarjan Valmet-nivelvaunut (NrII) matalalattiaisella välipalalla. Kaikki 42 NrII-vaunua aiotaan parin - kolmen seuraavan vuoden aikana varustaa uudella moduulilla, mikä antaa vaunuille muutaman metrin lisäpituutta sekä myös lisää matkustajapaikkoja. Välipalasta on tehty puinen 1:1 mittakaavan maketti. Kuvat J. Nordlund 17.2.2006 (17.2.2006)
Raitiovaunujen pienoismalleja oli nähtävillä Pienoisrautatiekerho Ry:n joulunäyttelyssä VR Osakeyhtiön ruokalassa 26.–27.11.2005. Raitiovaunujen pienoismalleja esiteltiin Suomen Raitiotieseura Ry:n osastolla. Kuvat J. Nordlund 26.11.2005. (26.11.2005)
Käpylän raitiolinja (alkujaan K, sittemmin linja 1) täytti 80 vuotta 18.11.2005. Juhlapäivän kunniaksi Käpylässä järjestettiin tapahtumia ja erikoisajeluita vanhalla kalustolla juhlapäivän kuluessa. Kuvia ko. tapahtumista on nähtävillä
täällä ja illan osalta myös täällä. (19.11.2005)HKL-Raitioliikenne järjesti poikkeuksellisen onnistuneen isänpäivätapahtuman Koskelan raitiovaunuhallissa sunnuntaina 13.11.2005. Kaikki isät saivat itse koeajaa erilaisia nivelvaunuja 1970-luvun mannheimilaisista ja Valmeteista aina 2000-luvun matalalattiaisiin saakka. Liikennesivujen päivitys testasi vaunut HKL 73 ja 151. Vaunujen ajettavuus oli erinomainen. Vanhojen nivelvaunujen hyvää kunnossapitotasoa voi vain ihailla. Koskelaan järjestettiin Mikonkadulta ratikkakuljetus. (13.11.2005)
Turun raitsikoita oli nähtävissä Lahden pienoisrautatiepäivillä 29.–30.10.2005 – tosin pienoiskoossa. Hannu T. Pulkkisen pöydällä oli nähtävissä Turun kaikkien raitiovaunujen pienoismalleja. Kuvia ko. malleista löytyy
täältä. (30.10.2005)Norrköpingin raitiolinja 2 korvataan bussilla kuuden viikon ajan syys–lokakuussa 2005. Nygatanin ratatyön takia kadun itäosassa oleva jakso on suljettu kaikelta liikenteeltä. Työn aikana kaupungin ainoa raitiovaunuin hoidettava linja on numero 3. Sen kalusto perustuu nykyään täysin matalalattiakalustoon, josta osa on Düwag GT8 -vaunuja (matala välipala) ja osa MAN-täysmatalalattiavaunuja. Kuvat JNo 5.10.2005. (9.10.2005)
Nyt myös toinen Mannheim-tyyppinen vaunu (HKL 152) on havaittu liikenteessä. Torstaina 22.9.2005 vaunu liikkui linjan 6 ruuhkavuorossa samaan aikaan kun sisarvaunu HKL 151 oli koulutusajossa. (22.9.2005)
Helsingin raitioliikenne siirtyi syysaikaan asteittain 5.–28.8.2005. Viimeisinä linjoina talvisarjoihin siirtyivät 1, 1A ja 6. Muilla linjoilla muutos tapahtui jo aikaisemmin. Tasan vuosi sitten liikennettä oli hieman enemmän; nyt ei enää ole linjaa 2 ja 3T:ltä on yksi päivävuoro poistettu. Syysliikenteeseen siirtyminen on merkinnyt usein myös kaluston monipuolistumista, niin myös tänä vuonna. Tiistaina 30.8. aamuruuhkassa nähtiin mm. yksi Mannheim-tyypin vaunu sekä nk. Laihialaisvaunu. (31.8.2005)
Viikonvaihteessa 13.–14.8.2005 Helsingin raitioteillä oli käytössä huomattavat poikkeusreitit yleisurheilun MM-kisojen takia. Useat kadut oli suljettu liikenteeltä ja raitiolinjoja jouduttiin ohjaamaan korvaaville reiteille. Pahiten kärsivät linjat 3B, 3T, 7A, 7B ja 8, joista viimeksi mainittu jouduttiin vetämään sisälle. Lisäksi linjat 4 ja 10 kiersivät Töölössä reittiä Arkadiankatu - Runeberginkatu - Ruusulankatu - Sibeliuksenkatu. Linjat 3B ja 3T ohjattiin pohjoisessa Vallilaan (3T Paavalinkirkko, 3B Vallilan varikko (lauantaina 3B kävi Paavalinkirkolla). Etelässä 3B ajoi Katajanokan terminaalille, 3T taas Yrjönkadulle. Linja 6 ajoi etelässä Kirurgille. Linjat 7A ja 7B ajoivat pohjoisessa Käpylään Pasilan asemesta. Ohessa kuvia sekä lauantailta että sunnuntailta (JNo-foto). (14.8.2005)
Mannheim-tyypin vaunu HKL 151 liikkui tiistaina 9.8.2005 linjalla 6 vuorovaunujen lomassa. Vaunu 151 kuljetti matkustajia samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin vaunu. Kuvat JNo 9.8.2005 (9.8.2005)
Yleisurheilun MM-kisat sekä muut urheilutapahtumat ovat häirinneet raitioliikennettä 5.8.2005 alkaen. Sunnuntaina 7.8. Mannerheimintietä kulkevia raitiolinjoja jouduttiin ohjaamaan Runeberginkadulle, jossa oli eräinä hetkinä jo raitiovaunuja jonoksi asti. Kulkihan kadun toisessa päässä kolmoset, nelonen, seiskat, kahdeksikko ja kymppi. Kuvat J. Nordlund 7.8.2005 (7.8.2005)
MVV 455 saapui Helsinkiin perjantaiaamuna 22.7.2005. Vaunu laskettiin alas kiskoille Vallilan hallissa jo ennen klo 9:ää. Kyseessä on neljäs Mannheimista tuotu vaunu (HKL 154). Kuvat J. Nordlund 22.7.2005 (HKL-RL:n luvalla). (22.7.2005)
HKL 150 eli "Ludde" oli linjaliikenteessä jälleen torstaina 14.7.2005. Vuoro kulki linjan 1A aamuruuhkassa. (14.7.2005)
Nivelvaunulle HKL 91 sattui linjalla 7A pieni hämminki keskimmäisen telin päätettyä kääntyä vaihteessa väärään suuntaan. Ammattitaitoinen ja asiansa osaava kuljettaja onneksi oli tilanteen tasalla ja huolehti siitä, että mitään vakavaa vauriota ei päässyt syntymään. Vaunu saatiin olosuhteisiin nähden nopeasti peruutettua vaihteesta takaisin oikealle raiteelle. Kuvat JNo-foto 13.7.2005. (13.7.2005)
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen ainoata kahdeksanakselista nivelvaunua 150 eli Luddea voi nähdä satunnaisesti koulutusajossa. Keskiviikkona vaunu ajoi Käpylän linjalla koulutusajoa varsinaisten vuorovaunujen lomassa. Kuvat JNo-foto 13.7.2005. (13.7.2005)
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen ensimmäinen Mannheimista hankkima nivelvaunu 151 esiteltiin tiedotusvälineille tiistaina 12.7.2005. Vaunulla tehtiin myös lyhyehkö koeajo. Kuvat JNo-foto 12.7.2005. (12.7.2005)
Helsingin raitiolinjat 3B, 3T ja 8 ajoivat poikkeusreittejä myös viikonvaihteessa 1.–3.7.2005 alkaen perjantain myöhäisillasta päättyen sunnuntain liikenteen päättymiseen. Poikkeusreitit olivat pääpiirteissään samat kuin kaksi viikkoa aikaisemmin sillä erolla, että linjan 8 vaunut kävivät nyt kääntymässä linjan 10 päätepysäkillä Tarkk'ampujankadulla. Edellisellä kerralla linjan 8 vaunut ajoivat reittiä Mannerheimintie - Bulevardi - Yrjönkatu - Uudenmaankatu - Erottajankatu - Mannerheimintie. (2.7.2005)
Helsingin raitiolinjat 3B, 3T ja 8 ajoivat poikkeusreittejä viikonvaihteessa 17.–19.6.2005 alkaen perjantain myöhäisillasta päättyen sunnuntain liikenteen päättymiseen. Linjat 3B ja 3T oikaisivat Töölössä suoraan Mannerheimintietä käymättä lainkaan Runeberginkadulla ja Arkadiankadulla. Linja 8 kääntyi Oopperan luona Mannerheimintielle etelään Erottajalle eivätkä vaunut liikennöineet lainkaan Töölön torille eivätkä Salmisaareen. Puuttuvat reitinosuudet korvattiin linja-autoilla, joista enemmän bussiuutisissa. (19.6.2005)