KABUS
Kaupunki- ja lähiliikennelinja-autot
Sisällys
![]()
Koiviston Auto Oy:n tytäryhtiö Kabus Oy rakensi vuosina 1983 ja 1986 yhteensä kaksi 12 auton sarjaa mallia TD-4/7250. Ensimmäinen 12 auton sarja sijoitettiin alusta pitäen Kuopioon. Seuraavasta sarjasta 10 autoa meni Kuopioon heti alusta pitäen kahden sijoittuessa Lahteen. Lahteen sijoitetut TD-4:t siirrettiin kuitenkin myöhemmin Kuopioon. TD-4-mallin alkuperäinen moottori oli kaksitahtinen Detroit, joka kuitenkin myöhemmin korvattiin nelitahtisella MAN-moottorilla. TD-4-mallin ovijärjestys on 1-2-0.
![]()
Vuosina 1987–88 Kabus Oy rakensi Koiviston Auto Oy:n jyväskyläläiselle tytäryhtiölle Jyväskylän Liikenne Oy:lle 12 yhtenäisrakenteista autoa tyyppiä TG-6L. Autot poikkesivat aiemmasta TD-4-mallista sekä moottorinsa, voimansiirtonsa että ovijärjestyksensä puolesta. TG-6L-mallissa moottori oli ja on Gardner 6LXCT. Alkuperäinen vaihteisto oli mekaaninen ZF, joka on myöhemmin korvattu saman valmistajan täysautomaattivaihteistolla. TG-6L:n ovijärjestys on 1-1-0 ja autotyyppi soveltuu parhaiten pitkille lähilinjoille.
![]()
Vuosina 1990–92 Kabus Oy rakensi peräti 24 auton sarjan nk. 2C -mallia. Alustoissa käytettiin konsernissa aiemmin palvelleiden Volvo B58 -autojen komponentteja ja niihin asennettiin Allison-täysautomaattivaihteisto. Akseliväliksi muutettiin 6,5m. Matkustamosta tehtiin mahdollisimman yhtenäinen valitsemalla uloskäyntiovien paikaksi takaosa. Ovijärjestys on tässä autosarjassa näin ollen 1-0-2. Kabus 2C -autoista 16 sijoitettiin aluksi Jyväskylään ja kahdeksan Lahteen. Kalustotarpeen vaihdellessa autoja on sittemmin siirretty konsernin sisällä yksiköstä toiseen. Osaan autoista on myöhemmin tehty perusteellinen muutostyö. Työhön on sisältynyt mm. moottorin ja vaihteiston uusiminen.
![]()
Kabus Oy:ltä valmistui vuosina 1995–96 viiden auton sarja Oy Liikenne Ab:lle Helsinkiin TM-6Z1 -autoja. Moottoriksi valittiin MAN sekä vaihteistoksi ZF:n täysautomaatti. Täsmälleen samaa tekniikkaa oli käytetty uudistettaessa Kuopioon sijoitettuja TD-4 -autoja. TM-6Z1 -autojen ovijärjestys on 2-2-1. Rengasvalinnassa on päädytty matalaprofiiliratkaisuun. Oy Liikenne Ab:n kalustotarpeen vähennyttyä autot siirrettiin Kuopioon.
![]()
Vuosina 1999–2001 Kabus Oy:ltä valmistui Lahden Liikenteen tarpeisiin yhdeksän auton sarja täysmatalalattiaisia TM-6Z2/6800 -autoja. Moottori oli edellisestä TM-6Z1 -mallista tuttu MAN ja vaihteisto ZF:n täysautomaatti. Portaalirakenteiset akselit ovat niin ikään ZF:n valmistamat. Ovijärjestys tässä automallissa on 1-2-1.
![]()
Kabus Oy:n päätuotteet ovat oikeastaan olleet pikavuoroautot. Kabus on alusta pitäen panostanut voimakkaasti linja-autojen jousitukseen. Toinen tärkeä näkökohta on ollut riittävä istumaväljyys. Kabus Oy on jatkanut tätä linjaa myös suunnitellessaan kaupunki- ja lähiliikenneautoja. Pehmeäkulkuisuus, valoisuus ja avaruus ovat varmasti niitä tekijöitä, jotka saavat matkustajilta tunnustusta. Linja-autot joutuvat taukoamatta kilpailemaan matkustajista muita liikennemuotoja vastaan.
![]()
Viimeksi muokattu: 13.5.2003