JUNA- JA METROUUTISIA

Liikennesivujen uutiset perustuvat kalustohavaintojen osalta päivittäjän kenttähavaintoihin eli "bongauksiin". Uutisiin ei oteta tietoja suoraan esimerkiksi jonkin liikennöitsijän tietokannasta. Liikenneuutisissa kerrottuja kalustohavaintoja voi tehdä periaatteessa kuka tahansa ulkona liikkuessaan.

Sm2-junien saneeraaminen on päässyt kunnolla vauhtiin. Saneerattuja ovat ainakin 6051/6251, 6061/6261, 6068/6268, 6076/6276 ja 6077/6277. Lisäksi moottorivaunu 6057 on saneerattu sisätiloistaan. Kuvat J. Nordlund 24.6.2005 ja 18.7.2005. (18.7.2005)

Saneerattuja Sm2-junia Helsingissä.6277 ja 6051 yhteenkytkettyinä.

Sm4-kaupunkijunia oli vuodenvaihteessa 2004/2005 ajossa ainakin numeroon 6322/6422 saakka. Ohessa kuvat yksiköistä 6320/6420 sekä 6322/6422. Kuvat J. Nordlund 2004-12-18 ja 2005-01-01.

Sm4 6320+6420Sm4 6322+6422

Syksyn 2004 aikana Sm4-junien käyttö on lisääntynyt Huopalahden suunnan kaupunkiraiteilla. A- ja M-junissa Sm4:ien käyttö on arkisin likimain kaksinkertaistunut. Lisäksi näitä junia on liikenteessä näillä reiteillä myös lauantaisin. Sunnuntaisin ja pyhäpäivinä Sm4:iä näkee niin ikään M-junissa, muttei juurikaan Leppävaaran suunnalla. (18.12.2004)

Toisen tilauserän Sm4-junia on saatu linjaliikenteeseen. Sm4-yksiköt 6311+6411 sekä 6312+6412 nähtiin A-/M-kierroissa mm. tiistaina 24.8.2004. Sm4-junia oli Leppävaaran ja Vantaankosken junissa kaikkiaan useita. Ruuhkassa Vantaankosken radalla oli ajossa myös kahdesta Sm4-yksiköstä koostunut juna. Vasemmalla yksikkö 6311/6411 ja oikealla 6312/6412. JNo-foto 24.8.2004. (24.8.2004)

Sm4 6311+6411 VantaankoskellaSm4-yksikkö 6312+6412 A-junassa Helsingissä.

Keravan kaupunkirata otettiin virallisesti käyttöön sunnuntaina 15.8.2004. Ensimmäisenä päivänä konkreettisin muutos on se, että P-junat korvautuivat I-junilla, joten Hiekkaharjun junatarjonta romahti. Arkisin ruuhka-aikaan huononnusta esiintyy myös Käpylässä, Pukinmäessä ja Tapanilassa. Parannusta taas tapahtuu Oulunkylässä sekä osuudella Koivukylä–Kerava. Oulunkylän yhteydet paranevat K-junien uuden pysähtymiskaavan ansiosta liki kaikkina vuorokaudenaikoina. Siitäkin huolimatta Oulunkylän junatarjonta jää useissa tilanteissa kauaksi esimerkiksi Huopalahden junatarjonnasta. (15.8.2004)

Tulipalovaurioita jo aiemmin saanut Sm2 6057 on korjattu liikennekelpoiseen kuntoon. Yksikkö Sm2 6057 + Eioc 6257 on esiintynyt varsinkin pääradan lähijunissa viime aikoina. Junan varustelu yksityiskohtineen on varsin mielenkiintoinen. Ulkoasu on erittäin tavanomainen, etenkin ohjausvaunun osalta. Myös moottorivaunun ulkoasu on perinteinen (tuuletusikkunoita on tosin vähennetty moottorivaunussa samaan tapaan kuin eräissä viime vuosina kunnostetuissa yksiköissä ja kaikissa saneeratuissa Sm-junissa). Sisäpuoli paljastaakin mielenkiintoisimmat asiat; moottorivaunu vastaa täysin saneerattua Sm2:ta, kun taas ohjausvaunu Eioc 6257 on erittäin "vanhanaikaisenoloinen" lukuun ottamatta kokonaan uusittuja valokalusteita ja jo aiemmin uusittua lattiaa (sinisävyinen matto). (20.5.2004)

Yleensä varsin täsmällisenä tunnettu VR-Lähiliikenne joutui koville luonnonvoimien näytellessään mahtiaan maanantaina 22.12.2003. Useita vuoroja myöhästeli ja reittejä jouduttiin yhdistelemään. Esimerkiksi Leppävaaran suunnalla nähtiin L-junia iltapäivälläkin. Pääradan suunnalla mielenkiintoinen näky oli kolmesta Sm4-yksiköstä koottu lähijuna. Yleensä Sm4:iä ajetaan 1- ja 2-runkoisina. (22.12.2003)

Sr2-vetureita on ajossa ainakin 44 kpl 3201–3244. 3244:stä havainto mm. 23.8.2003. (24.8.2003)

Ilmastointilaitteet (kotelo vaunun katolla ohjaamon yläpuolella) on havaittu kesän aikana seuraavissa saneeraamattomissa Sm2-junissa: 6056, 6058, 6060, 6066, 6068, 6080, 6086, 6090, 6091 ja 6096. (24.8.2003)

Karjaalla 25.7. alkuiltapäivällä tapahtuneen Pendolinojunan suistumisen takia Helsinki–Turku -reitin liikenne hoidettiin haaverin jälkeen poikkeusjärjestelyin. Helsinki–Inkoo ajettiin Sm-sähköjunakalustolla (linjatunnuksina esiintyivät mm. G ja V). Mainittakoon, että Inkoosta noin klo 22 Helsinkiin lähtenyt korvausjuna (Sm) pysähtyi myös Siuntiossa. Inkoo–Karjaa väli jouduttiin korvaamaan linja-autoilla (yhtenä autona näkyi Pohjolan Liikenteen vanHool-nivelbussi). Karjaa–Turku ajettiin kaukojunakalustolla, mutta Turusta Karjaalle tultaessa tietyin erikoisjärjestelyin. Koska Karjaalla veturin ympäriajo ei ollut mahdollista, Pohjankuru–Karjaa ajettiin työntämällä (ympäriajo siis jo Pohjankurussa). Pendolinojunilla tähän ei tietenkään tarvinnut ryhtyä. (26.7.2003)

Rantaradallakin on mahdollista nähdä Pendolinojunia tuplana. Lauantaisin on tänä kesänä havaittu sekä junissa S126 että S132 (Turku–Helsinki klo 7.43–9.27 ja 10.02–11.48) kahden yksikön käsittävä Pendolinojuna. Ratkaisun taustalla voi osaksi olla kaluston kierto. (29.6.2003)

Veturivetoinen Y-juna on tänäkin kesänä kutistunut 3-vaunuiseksi. Veturi voi olla joko Sr1 tai Sr2. (27.6.2003)

Myös Sm2-junassa 6080+6280 on vastaavat ilmastointilaitteen kotelot kuin yksikössä 6091+6291 (vrt. alempi uutinen). Ilmiö (ohjaamon ilmastointi ennen saneerausta) saattaa yleistyä ajan kuluessa. (8.6.2003)

Toistaiseksi saneeraamattomassa sähkömoottorijunayksikössä Sm2 6091 + Eioc 6291 näyttää olevan katolla ohjaamojen kohdalla ilmastointilaitteiden kotelot. Vastaavia on näkynyt aiemmin vain saneeratuissa yksiköissä. (2.6.2003)

Taajamajuna 466 Porista Tampereelle vedetään toisinaan Dv12-sarjan veturilla. Muun muassa torstaina 15.5.2003 mainittu juna vedettiin veturilla 2707 (Lokomo 600 vuodelta 1965). Junan lähtöaika Porista nyt voimassa olevalla aikataulukaudella on klo 16.16. (16.5.2003)

Paluu Junat ja metrovaunut -pääsivulle

Paluu Uutisia-pääsivulle