BUSSIUUTISIA
Liikennesivujen uutiset perustuvat kalustohavaintojen osalta päivittäjän kenttähavaintoihin eli "bongauksiin". Uutisiin ei oteta tietoja suoraan esimerkiksi jonkin liikennöitsijän tietokannasta. Liikenneuutisissa kerrottuja kalustohavaintoja voi tehdä periaatteessa kuka tahansa ulkona liikkuessaan.
Uuden brändin alla kulkeva poikittaislinja Jokeri eli seutulinja 550 alkoi liikennöidä sunnuntaista 13.8.2006 alkaen. Uudistunutta linjaa hoitaa Concordia Bus Finland Oy Ab. Yhtiö hankki tätä tarkoitusta varten 29 uutta Euro 5 -tason Volvo B12BLE:tä 8700-mallisella korilla. Autot on maalattu Jokeri-brändin mukaisiin erikoisväreihin. Linjalla saa ajaa vain sen värisillä autoilla ja toisaalta Jokeri-autoilla ei saa liikennöidä millään muulla linjalla. Kuvat J. Nordlund 13.8.2006 (13.8.2006)
Helsingin seudun bussien aikataulut muuttuivat tietyin poikkeuksin sunnuntaina 13.8.2006. Samassa yhteydessä Itä-Helsingin bussilinjat muuttuivat merkittävästi. Muualla muutokset olivat vähäisempiä, liittyen pääasiassa Jokerin laajamittaiseen liikennöintiin sekä eräisiin liikennöitsijävaihdoksiin uusien liikennöintisopimusten tultua voimaan. Kuvat J. Nordlund 13.8.2006 (13.8.2006)
Helsingin kaupungin sinisten nivelbussien aika päättyi perjantaina 30.6.2006 metroa tukevan tilapäislinjan lopettaessa liikennöinnin. Viimeinen nivelbussilla hoidettu lähtö oli Rautatientorilta klo 18.10 Herttoniemeen lähtenyt vuoro, jonka autoksi sattui Helsingin Bussiliikenne Oy 9101. Sen edellä kulkivat 9110, 9108 ja 9107 sekä koko joukko kaksiakselisia matalalattiabusseja. Alla näkyvissä kuvissa esiintyy viimeisen iltaruuhkan näkymiä, myös kaikista viimeinen nivellähtö Rautatientorilta (9101, klo 18.10). Kuvat J. Nordlund 30.6.2006. (1.7.2006)
Sunnuntaina 1.1.2006 vaihtuivat liikennöintisopimukset eräillä Helsingin sisäisillä bussilinjoilla. Muutamalla linjalla vaihtui myös liikenteenharjoittaja. Ehkäpä eniten katukuvaan vaikuttanut asia on sittenkin Helsingin Bussiliikenne Oy:n bussien uusi väriasu, joka oikeastaan vasta nyt teki ensimmäisen varsinaisen ensiesiintymisensä. Uusista busseista yhdeksän on kolmiakselisia MAN-maakaasuautoja, joiden päästötaso vastaa EEV-luokitusta. Samanaikaisesti otettiin käyttöön kuusi euro4-tason Scania Scalaa, joita sijoitettiin mm. linjalle 45. Oy Pohjolan Henkilöliikenne Ab sijoitti linjalle 40 vastaavia euro4-Scanioita samanaikaisesti. Oheisissa kuvissa on nähtävillä HelB:n uusissa väreissä sekä MAN että Scala. (1.1.2006)
Sunnuntaina 28.8.2005 astuivat voimaan talviaikataulut seutuliikenteessä sekä uudet liikennöintisopimukset muutamalla seutulinjalla. Edellä olevan johdosta kalusto muuttui tietyillä linjoilla. Myös eräiden seutulinjojen reitti muuttui (194, 195 ja 205). Alla kuvia (JNo-foto) lähinnä Espoon suunnan liikenteeseen liittyen. (28.8.2005)
Lauantaina 27.8.2005 päättyivät jälleen eräät liikennöintisopimukset YTV-seutulinjoilla. Concordia Bus Finland Oy Ab ajoi tällä erää viimeistä kertaa linjoja 102(T), 103, 105, 194 ja 195. Helsingin Bussiliikenne Oy ajoi viimeistä kertaa linjaa 109(T). Porvoon Liikenne Oy Lähilinjojen kausi päättyi YTV-liikenteessä, kun firma menettää viimeisenkin seutulinjansa 611. Seutulinjat 194 ja 195 ajoivat tällä erää viimeistä kertaa Kamppiin Runeberginkadulle. Linjan reitti muuttuu hieman 28.8. alkaen. (27.8.2005)
Helsingin Bussiliikenne Oy hoiti viikonvaihteessa 17.–19.6.2005 raitiovaunuja 3B, 3T ja 8 korvaavaa liikennettä. Linja 3X liikennöi väliä Postitalo - Töölön tori - Ooppera ja linja 8 reittiä Salmisaari - Töölön tori - Ooppera. (19.6.2005)
Helsingin ja Etelä-Espoon välinen Länsiväylää pitkin kulkeva linja-autoliikenne siirtyi käyttämään Kampin keskuksen uutta maanalaista terminaalia sunnuntaina 5.6.2005. Ajoreitti muutti kulkemaan suoraan joukkoliikennetunnelin kautta Lapinrinteelle ja edelleen Ruoholahdenkadulle. (5.6.2005)
Kadunvaltaajien tempauksen takia osa Runeberginkadun kautta kulkevista bussilinjoista jouduttiin johtamaan Lapinlahdenkadun kautta, jolloin viimeksi mainitulla linja-autoliikenne oli toiseen suuntaan poikkeuksellisen vilkasta 5.6.2005. (5.6.2005)
Seutulinjat 102 - 166 pitivät viimeistä kertaa lauantaina 4.6.2005 Kampin kadunvarsia päätepysäkkeinään. Kampin uusi terminaali odotteli jo muutaman päivän etukäteen valmiina tätä liikennettä. Ohessa kuvia viimeiseltä päivältä vanhan liikennöintisysteemin ajalta. Myös muiden linjojen ajoreittiä muutetaan esimerkiksi Urho Kekkosen kadun ja Kansakoulukadun liepeillä. (4.6.2005)
Helsingissä bussiliikenteen talviaikataulut päättyivät tältä erää lauantaina 4.6.2005. Useat asiat näkyivät (ja kuuluivat) katukuvassa viimeistä kertaa jo perjantaina 3.6.2005. Poistunutta kalustoa lienevät kaksiakseliset vuoden 1990 dieselbussit (HelB) sekä suurimmaksi osaksi vuotta vanhemmat nivelet. Helsingin ja seutukunnan (ml. kehyskunnat) linjoista lakkasivat mm. 73B ja 733. (4.6.2005)
Helsingin Bussiliikenne Oy julkisti uuden tunnuksensa 19.5.2005. Yhtenä ensimmäisistä auto 210 sai uuden liikemerkin. Auto liikkui Helsingin linjalla 66 uusine tunnuksineen mm. 29.5.2005. (29.5.2005)
Tampereen kaupungin liikennelaitoksen väreihin on tullut kevättalven aikana koko joukko uusia autoja. Kolmiakselisia Scaloja on numeroitu 100- ja 200-sarjaan sekä 2-akselisia 600-sarjaan vanhan sarjan jatkoksi. Tukiakselilla varustetut autot 121 ja 122 ovat tiettävästi koeautoja. Niiden tekniikasta ei ole tietoa, mutta oletettavasti autoissa testataan jotain sovelluksia tulevia mallisarjoja silmällä pitäen. Kuorma-automalliston uutuudethan ovat jo liikenteessä, mikä kerrotaan Scanian verkkosivuillakin. Oheisissa kuvissa (JNo-foto 18.3.2005) on nähtävillä tuoreimpia uutuuksia. 20.3.2005
Metsälän Linja Oy:n ensimmäiset matalalattia-autot 7 ja 15 liikkuvat nykyään Salon paikallisliikenteessä. J. Vainion Liikenne Oy:lle kuuluvalla Salon Liikenteellä autojen numerot ovat 2 ja 116. Autot on myös rekisteröity uudelleen (EIM-415 ja EIM-416). Kuvat JNo-foto 7.3.2005. (8.3.2005)
Vekka Liikenne Oy Hämeenlinnassa on saanut käyttöönsä alkujaan Tanskaan tehdyn Scania N113CLB / Wiima K202 -matalalattia-auton. Auton järjestysnumero on 9 ja se näyttää liikkuvan ainakin linjalla 12. Auton 2-portainen GAV783R-vaihteisto antaa tasaisen miellyttävän lähtökiihdytyksen. (18.2.2005)
Helsingin Bussiliikenne Oy:n muodostamisen myötä entiset HKL-Bussiliikenteen ja Suomen Turistiauto Oy:n autot sekoittuvat hiljalleen. Oheisissa kuvissa näkyy STA:n väreissä auto 9936 Helsingin sisäisellä linjalla 66A sekä entisiä HKL:n nivelbusseja linjoilla 20 ja 42. Erottajalla otettua kuvaa voisi äkkiseltään luulla jo hieman vanhemmaksi. JNo-foto 2005-02-07. (7.2.2005)
1.1.2005 astuivat uudet liikennöintisopimukset voimaan muutamilla Helsingin sisäisillä bussilinjoilla. Katukuvassa muutos oli aistittavissa pääasiassa sillä tavoin, että kyseisillä linjoilla autot vaihtuivat melko huomattavasti. Itse liikenteenharjoittaja ei välttämättä muuttunut kuin vain osassa tapauksista. Vielä on huomattava, että arkilinjojen muutos näkyy käytännössä vasta 3.1.2005 alkaen. Ohessa kuvat Pohjolan Liikenteen Helsinkiin järjestämästä parista autosta, joista kolmiakselinen Scala on kokonaan uusi ja OmniCity-Scania taas on liikkunut aikaisemmin Turun kaupunkiliikenteessä. (1.1.2005)